Hoezo crisis (voor de autorijder)

Door Kiswum op woensdag 21 augustus 2013 10:23 - Reacties (48)
Categorie: Dagelijks leven, Views: 5.078

Als dertiger ben ik sinds mijn 15e 1 met mijn mobieltje, je stond er in die tijd mee op en je viel ermee in slaap. Sinds (eind 2001) is het mijn muziekspeler en bel ik onderweg handsfree via een draadje in mijn oor. Rond 2003 kwam bij mij het eerste Bluetooth headsetje in mijn oor en niet lang daarna bouwde ik een handsfree-set in mijn auto, want ik wil eigenlijk altijd bereikbaar kunnen zijn.
Mijn generatie heeft de komst van de mobiele telefoon zien komen en velen konden "blind" sms'en via T9 tijdens het fietsen/autorijden. Daarna kwamen de touchscreens en was het lastig om blind te typen op je mobiel, je gezicht gaat naar je toestel als je typt en daarin ligt het grote gevaar in het verkeer.

Sinds 30 maart 2002 is het verboden om je mobiele telefoon vast te houden (te bedienen) in de auto. De boete die je moet betalen bij het overtreden hiervan is: ¤ 220
Ik merk tijdens het fietsen/autorijden/wandelen met de hond, dat heel veel mensen hier lak aan hebben. Met name mijn leeftijdsgenoten blijken het moeilijk te vinden om hun mobiel niet te gebruiken tijdens het autorijden. Ik heb begrepen dat je je mobiel mag bedienen als je stil staat voor bijv. een verkeerslicht, maar het is niet echt aan te raden. De bellende bestuurder is vaak goed te herkennen aan de slingerende bewegingen, wisselende snelheden (op de snelweg), gebrek aan richting aangeven of het langzaam wegrijden. Bij tieners zie je dat deze het vooral gebruiken tijdens het fietsen, met het gevolg dat ze het verkeer niet horen en zien aankomen tijdens het oversteken/afslaan.

Waarom gebruikt iedereen niet gewoon een headset (met of zonder draad) om te bellen/bereikbaar te zijn? Het is toch niet handig om met je telefoon in je hand/tussen schouder+oor te autorijden/fietsen/scooteren? Daarbij vind ik de boete niet misselijk die je kunt krijgen tijdens het autorijden.
Wat is de reden om de meegeleverde oortjes niet te gebruiken of om een BT carkit/headset vanaf 60 euro aan te schaffen. Veel mobieltjes kosten ¤ 400-700, waarom dan niet 1-malig investeren in een headset?

Eigenlijk zou ik tijdens het uitlaten, van de hond, mijn mobiel ook niet moeten gebruiken, want als de hond een vogel ziet, dan moet ik mijn best doen om de lijn weer naar me toe te krijgen. Wat dat betreft ben ik ook schuldig aan de mobieltjesverslaving...

Even terug naar de beschuldigingen.
Als er (voor mijn gevoel) zoveel bestuurders een boete van ¤ 220 riskeren tijdens het autorijden, dan kunnen ze dit bedrag toch makkelijk missen en dan valt het toch wel mee met de crisis?
Behalve deze boete, riskeren ze ook nog eens om schade aan anderen toe te brengen. Als er tijdens het bellen een opstopping voor je verschijnt bij een verkeerslicht of als je doorgaand verkeer niet ziet en daardoor iemand voor de sokken rijdt, tijdens het afslaan in de bocht (en je dus ook geen richting aangaf). De kosten die je daarvoor zou moeten betalen zullen ook wel hoog oplopen en ik verwacht niet dat dit in je verzekeringspolis wordt gedekt.

Volgende: Xiaomi Hongmi review (UK version) 09-'13 Xiaomi Hongmi review (UK version)
Volgende: Shopreview Chinese www.Ibuygou.com 08-'13 Shopreview Chinese www.Ibuygou.com

Reacties


Door Tweakers user -RetroX-, woensdag 21 augustus 2013 10:40

Nee nee nee, niet bij stilstaan voor een verkeerslicht!!!!
Ook als je stilstaat voor een verkeerslicht neem je deel aan het verkeer. En het bedienen van een mobiel mag niet als je deelneemt aan het verkeer. Parkeerplaats... ok, verkeerslicht: niet ok.

mag dus wel (zie onder)

Ik zie ze ook dagelijks. Mobiel aan het oor en al bellend tal van verkeerovertredingen begaan. Afslaan zonder richting (+ 90 euro), bumperkleven door onoplettendheid (+ va 260 euro), links rijden (+ va 130). Als de boete voor bellen alleen niet hoog genoeg is dan kunnen ze die genoeg aanvullen.

Maar ja, dan moet de agenten wel aan het werk. Ik zie dagelijks meerder mensen mobiel bellen op een route van +/- 22 km. Het opvallende is dat enkele agenten ook wonen in een andere plaats dan ze werken en dagelijks hetzelfde stuk rijden. Ik rij nagenoeg dagelijks met 1 of 2 opvallende politiewagens [1 busje, 1 auto] (met agenten in uniform) mee in een stroom. De heren agenten negeren daarbij al 1,5 jaar elke niet-handsfree beller die ik wél zie. En deze agenten zijn blijkbaar altijd 'buiten dienst' want ze rijden structureel te hard (110 a 120) waar het 100 is, gebruiken zelden een knipperlicht bij het inhalen en bumperkleven ook gewoon als er iemand 100 blijft rijden. Agenten, het zijn net mensen.


bron boetebedragen

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 13:12]


Door Tweakers user warhamstr, woensdag 21 augustus 2013 10:40

Handsfree Whatsappen valt anders best tegen :Y)

Door Tweakers user kakanox, woensdag 21 augustus 2013 10:42

Ik ben even benieuwd: Heb je je weleens verdiept in het rijgedrag van mensen die bellen met een handsfree kit?

Door Tweakers user barry457, woensdag 21 augustus 2013 10:50

Voicedialing als ik in de auto zit. Echt super. Niet in me handen en handsfree bellen

Door Tweakers user Kiswum, woensdag 21 augustus 2013 10:51

Als ik met mijn hond langs een locatie loop met verkeerslichten in het begin van de straat, is de kans groot dat ik over 200 meter 4 mensen iets doen met een mobiel in hun hand. Als ik het kan zien, dan kan een getraind oog van een agent dit ook lijkt mij.

@Kakanox: Nee ik heb me daar niet echt in verdiept, maar een zingende en pratende bestuurder is soms lastig uit elkaar te halen ;)
Ik merk soms zelf ook wel dat je nog steeds afgeleid bent, waardoor het 't beste is om helemaal niet te bellen en als je het doet, dat je het kort houdt en je blijft focussen op het verkeer en niet zozeer op het gesprek.

Door Tweakers user Audipower, woensdag 21 augustus 2013 11:01

Bellende bestuurders? Die zijn niks vergeleken met de dames die op whatsapp zitten te discussiëren in hun peugeot 107.

Kom dagelijks tegen, stoplicht springt op groen en je ziet in hun gezichtsafdrukkring dat ze weg zijn van de wereld en diep in hun gesprek zitten, vervolgens hoor je iemand toeteren en in paniek proberen ze weg te rijden zonder inzicht op de weg, en met beetje geluk laten ze auto nog paar keer uitvallen en kom je geen meter vooruit, zodat je weer 5 min kan wachten op groene licht...

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 11:02]


Door Tweakers user MAX3400, woensdag 21 augustus 2013 11:07

Er zijn verschillende studies geweest naar "bellen" in het algemeen... Of dat nou auto, fiets, wandelen, op de plee of whatever... Mensen kunnen niet multitasken; klaar!

Ik weet van mezelf heel goed dat zelfs al ligt de telefoon in de auto en aangesloten op de carkit en ik geen enkel gesprek verwacht, dat ik toch soms 1 of 2 keer per rit even het touchscreen aanraak om te controleren of ik geen berichten gemist heb. Dat is dus makkelijk dat ik in totaal 4 tot 6 seconden per rit niet op de weg let. Op een snelweg heb ik dus 200m afgelegd zonder op te letten.

Levensgevaarlijk en toch doen we het (allemaal).

Wat dan wel grappig is; er is nooit een verband aangetoond tussen "minder ongelukken/doden/gewonden" en "handsfree bellen". Niet in Nederland, niet in het buitenland. De enige rapporten die dit wel bevestigen zijn geschreven door, of in opdracht, van de diensten die juist de wetgeving moeten handhaven.

Maar ja, na de eerste aflevering gisteren van "De Allerslechtste Chaffeur Van Nederland" werd het weer pijnlijk duidelijk wat voor aandachtsgestoorde mensen in NL blijkbaar wel mogen beschikken over een rijbewijs en wat voor capriolen die dagelijks uithalen. Dat tuig (ja, ik zeg tuig want stuk voor stuk rijp voor een artikel 5, EMG & herkeuring) moeten ze van de weg afhalen.

Door Tweakers user Crazy D, woensdag 21 augustus 2013 11:13

Er wordt te weinig op gecontroleerd... als de pakkans 100% zou zijn zou niemand zijn mobiel meer aanraken tijdens het rijden...

En ja, ook via handsfree is het levensgevaarlijk een gesprek te voeren (100% afleiding...) maar ja, je kunt moeilijk verbieden dat je mag praten in de auto.... dus daarom mag handsfree bellen wel.

Door Tweakers user m.lammers, woensdag 21 augustus 2013 11:16

Ik bel\sms\WA nooit in de auto, ondanks dat ik een BT ingebouwd ding heb.... ik ben aan het autorijden dan. En ben daar graag voor 100% bij betrokken. Ben zelf iemand die nogal van het.. uhh... doorrijden is en lekker een bochtje mee pakt als de mogelijkheid er is. Dan heb ik geen interesse in telefoontjes
Bel later wel terug.

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 11:18]


Door Tweakers user Harmen, woensdag 21 augustus 2013 11:17

Erger me zelf dood aan de studenten die massaal aan het whatsappen zijn tijdens het fietsen. Kwam gisteren een dame tegen die aan het whatsappen was, kwam van rechts en zag me niet aankomen. Zie hardop, anders houd je je even bezig met fietsen ipv je telefoontje. Werd uitgescholden voor homo?! :? Ben er niet op in gegaan... :z

Door Tweakers user m.lammers, woensdag 21 augustus 2013 11:20

Harmen schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:17:
Erger me zelf dood aan de studenten die massaal aan het whatsappen zijn tijdens het fietsen. Kwam gisteren een dame tegen die aan het whatsappen was, kwam van rechts en zag me niet aankomen. Zie hardop, anders houd je je even bezig met fietsen ipv je telefoontje. Werd uitgescholden voor homo?! :? Ben er niet op in gegaan... :z
Zooooo herkenbaar inderdaad.... Op dat punt is het er niet veiliger op geworden inderdaad.
Ik vind het dan ook echt asociaal dat je uitgescholden wordt terwijl je hun op iets attendeert.

Heb sowieso het idee dat de jeugd\jongeren\studenten asocialer geworden is. Als ik het even vergelijk met mijn ''jeugdperiode" toen ik 14 was.

Ik zou zoiets echt niet hoeven flikken in ieder geval. Maar als je nu ziet wat voor grote bek je al terug krijgt van een ''rot'' jochie van 12-18.. ongekend.

Met het bovenstaande wil ik niet iedereen over een kam scheren trouwens. Voordat ik dat verwijt naar mijn hoofd krijg. O-)

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 11:24]


Door Tweakers user PROnline, woensdag 21 augustus 2013 11:31

-RetroX- schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:40:
Nee nee nee, niet bij stilstaan voor een verkeerslicht!!!!
Ook als je stilstaat voor een verkeerslicht neem je deel aan het verkeer. En het bedienen van een mobiel mag niet als je deelneemt aan het verkeer. Parkeerplaats... ok, verkeerslicht: niet ok.
Niet overdrijven. Stoplicht mag wel.
Bellen in geparkeerd of stilstaand voertuig is toegestaan

Als u uw voertuig heeft geparkeerd of daarmee stilstaat (bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de file), dan mag u wel handmatig gebruik maken van een mobiele telefoon (handheld bellen).
http://www.rijksoverheid....ren-van-een-voertuig.html

Door Tweakers user Kiswum, woensdag 21 augustus 2013 11:56

Tja Whatsapp/Facebook in het verkeer, zonder fysiek toetsenbord is het onmogelijk om je maar een beetje te concentreren. EditieNL hier laatst ook een item over. Daarbij ging een reporter op de fiets een parcours afleggen. Dat ging hem niet heel erg goed af :)

Het zijn niet alleen studenten/tieners die ik dit zie doen, maar ook mijn leeftijdgenoten die hun best doen om alles tegelijkertijd te doen op/in hun voertuig.

Door Tweakers user Ram0n, woensdag 21 augustus 2013 12:28

"Als er (voor mijn gevoel) zoveel bestuurders een boete van ¤ 220 riskeren tijdens het autorijden, dan kunnen ze dit bedrag toch makkelijk missen en dan valt het toch wel mee met de crisis?"

Dat is geen conclusie die je direct mag trekken, men gaat er namelijk doorgaans niet vanuit daadwerkelijk een bekeuring te krijgen. Zoals Crazy D al aangaf zou het een heel ander verhaal zijn als de pakkans 100% was en iedereen daarvan op de hoogte was, maar in de huidige situatie is dat simpelweg niet het geval.

Door Tweakers user Derby, woensdag 21 augustus 2013 12:34

De politie deelt vaak geen boete uit, omdat ze de boete zelf te hoog vinden. Daarom is de politie meer gaan controleren op fiets verlichting, oversteken bij rood. Want dat zijn kleinere bedragen waar mensen 'minder' verontwaardigd over doen.

Ik vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren mocht de boete voor het bedienen van de telefoon in het verkeer zeg een maandsalaris zou zijn. Waar ligt de grens van het risico nemen?

Door Tweakers user -RetroX-, woensdag 21 augustus 2013 13:11

PROnline schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:31:
[...]

Niet overdrijven. Stoplicht mag wel.
Donders, de pagina van de rijksoverheid geeft aan dat het wel mag. My bad. Ik snap niet waarom het zou mogen maar het mag dus wel.

Door Tweakers user Soggney, woensdag 21 augustus 2013 13:21

Je frustreren over medebestuurders op de openbare weg is een straatje zonder einde.
Overal waar je komt, hebben mensen lak aan 1 of meerdere regels. Hier in de randstad zie ik bv heel wat mensen door het rood rijden.

Langs de nadere kant, specifiek op het bellen/vastgrijpen van je mobiel, als de politie vind dat de boete te hoog is, en daarom niet uitdeelt, wat is het nut dan van deze wet?

Mensen zijn mss verontwaardigd, maar ze beseffen amper wat voor een gevaar ze zijn.

Door Tweakers user fifarunnerr, woensdag 21 augustus 2013 13:49

-RetroX- schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:11:
[...]


Donders, de pagina van de rijksoverheid geeft aan dat het wel mag. My bad. Ik snap niet waarom het zou mogen maar het mag dus wel.
Heerlijk die logica weer van de overheid. Je staat dus voor een stoplicht en gaat ff snel whatsappen. Dan is het groen en is je berichtje nog niet klaar, en dan heb je dus 3 opties:
1) Telefoon wegleggen en gaan rijden.
2) Bericht afmaken en daarna gaan rijden
3) Bericht afmaken tijdens het rijden


Nummer 1 zou de beste optie zijn, maar dat doet natuurlijk niemand. Bij nummer 2 krijg je die boete in ieder geval niet, maar kan je weer een boete krijgen voor het hinderen/ophouden van het verkeer. En nummer 3, ja dan heb je een kans op een boete, maar dat is waarschijnlijk wat iedereen doet.

Top weer van de overheid...

Door Tweakers user Hann1BaL, woensdag 21 augustus 2013 14:00

Ik rijd nogal regelmatig op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam en ik stoor mij toch veel aan de handsfree bellende bestuurders. De optie: Niet bellen, is nog steeds de beste optie. Veel onderzoek toont ook aan dat het gebrek aan aandacht voor het verkeer ongelukken veroorzaakt en niet zo zeer de handen wel of niet vrij hebben.

Plakken op banen en geen benul van de omgeving, als je ze dan inhaalt zie je dat ze zitten te bellen, of ze praten wel heel apart tegen zichzelf.

Daarnaast ga ik ook vaak met de trein en moet ik een stuk over een fietspad lopen. Ik moet dan zo uitkijken dat ik niet voor aangereden wordt, omdat echt veel fietsers alleen maar op hun telefoon kijken.

Of loop eens in een drukke stad, Amsterdam, Londen, noem maar op. Allemaal mensen die als kip zonder kop over straat lopen niet kijken waarheen ze lopen (nou ja, misschien google maps. ;))

Maar even een stukje reflectie: Kunnen we die telefoon niet gewoon even een half uur/uur aan de kant gooien? Je kunt ook prima een uur later op een berichtje reageren, het is echt niet nodig om altijd bereikbaar te zijn en direct te reageren. Ik maak mij er zelf ook schuldig aan, maar we overdrijven met z'n allen. Over een paar uur terugbellen of een berichtje sturen doet echt geen pijn. Als je op vakantie gaat, kan het ineens ook.

Echt treurig dat we zo slaafs zijn aan de telefoon.

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 14:08]


Door Tweakers user himlims_, woensdag 21 augustus 2013 15:19

8/10 telefoons die verkocht worden worden geleverd met standaard headset

probleem met headset is; je kunt je facebook status niet updaten :+

en gezien deze generatie niets anders doet dan dat ......

Door Tweakers user Roadrunner, woensdag 21 augustus 2013 16:09

De lui die met van alles en nog wat bezig zijn behalve het verkeer zijn simpelweg te achterlijk of te kortzichtig om zich met eventuele gevolgen bezig te houden. Deze ongelukken zie je alleen in het nieuws denken ze, dat zal ze zelf nooit overkomen, want ze hebben alles zogenaamd zo goed onder controle. Met de medemens wordt al helemaal geen rekening meer gehouden. Het interesseert ze geen biet hoeveel doden en gewonden er vallen in het verkeer. Zolang het maar niet te dichtbij komt. Poosje geleden nog, een dronken whatsappende idioot die frontaal op een koekblik knalt. Moeder en kind overleden en die klootzak brengt het er zelf nog het beste van af. Het zijn vrijwel altijd de veroorzakers die ermee weg komen. Gestraft wordt er al helemaal niet behalve een paar weekjes schoffelen en een paar jaartjes niet mogen rijden.
Schokkend om te zien dat mensen zo verdiept kunnen zijn in hun telefoon en niets meer in de gaten hebben om hun heen. Laatst nog een vrouw vooraan bij het stoplicht, die twee keer achter elkaar het groene licht niet in de gaten heeft. Toen ben ik maar even uitgestapt om te vragen of ze alles nog onder controle heeft en maar beter weg kan rijden als het licht voor de derde keer op groen springt. Maar goed, hoe irritant ook, beter dit dan andersom.

Door Tweakers user Mobzy, woensdag 21 augustus 2013 16:10

Hann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:00:
Maar even een stukje reflectie: Kunnen we die telefoon niet gewoon even een half uur/uur aan de kant gooien? Je kunt ook prima een uur later op een berichtje reageren, het is echt niet nodig om altijd bereikbaar te zijn en direct te reageren. Ik maak mij er zelf ook schuldig aan, maar we overdrijven met z'n allen. Over een paar uur terugbellen of een berichtje sturen doet echt geen pijn. Als je op vakantie gaat, kan het ineens ook.
Ja dat kan, langer dan een halfuur ook. Vraag maar aan een willekeurig motorrijder ;) En je telefoon niet aanraken tijdens het autorijden is voor mij daarom ook niet meer dan logisch. Volgens de life saving rules van Shell zelfs verplicht, handsfree bellen is bij Shell ook niet toegestaan :D (tevens het niet volgen van de geldende verkeers regels enz).

Wellicht een leuk dingetje om te proberen voor iedereen die zelf/vrienden heeft die moeite hebben om de telefoon met rust te laten. Tijdens een volgende bijeenkomst met vrienden afspreken de telefoons in vliegtuigmodus te zetten. Moet je is kijken hoeveel aandacht er ineens voor elkaar is, en wat voor (grappige) gesprekken er kunnen volgen als even snel iets opzoeken tijdens een discussie niet meer is toegestaan ;)

Door Tweakers user sypie, woensdag 21 augustus 2013 16:56

Koppel er voor je vrienden maar eens een consequentie aan vast: de rekening van de hele avond op het terras zitten, de hele avond bier halen, taxi naar huis betalen, de BOB zijn... Moet je kijken hoe men dan ineens de telefoon wel kan laten liggen...

Ik moet zeggen dat ik blij ben met mijn Android toestel, in combinatie met Tasker. Zo hoef ik er niet aan te denken dat op bepaalde dagen tussen 2 tijdstippen het geluid uit is, de wifi uit, gps uit. Heerlijk die rust... En Whatsappies dat is voor mij net nieuw, maar ook dat zal ik écht niet rijdendeweg doen net als SMS-en. Voorheen deed ik nog wel eens heel korte gesprekjes met de telefoon aan het oor, maar ook dat is al stukken minder dan dat het was.

Door Tweakers user anessie, woensdag 21 augustus 2013 19:20

Weet niet hoe het precies zit in .nl maar in .be is een voertuig dat voor een verkeerslicht staat een gestopt voertuig. Dwz deelnemend aan het verkeer. Dat voorbeeld op die .nl website is dus zeer bizar.

De wegcode zegt dat men alleen in een stilstaand of geparkeerd voertuig de telefoon in de hand mag hebben.

8.4 @ http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/108-art8

[Reactie gewijzigd op woensdag 21 augustus 2013 19:23]


Door Tweakers user Ingcharoth, woensdag 21 augustus 2013 20:59

Als er (voor mijn gevoel) zoveel bestuurders een boete van ¤ 220 riskeren tijdens het autorijden, dan kunnen ze dit bedrag toch makkelijk missen en dan valt het toch wel mee met de crisis?
Zeg dat liever aan mensen die zo getroffen zijn dat ze niet eens meer de kosten voor het gebruik van een auto (of noodzakelijker uitgaven) kunnen opbrengen. Dat soort mensen zie en hoor je vaak niet (of ze geven het niet toe), en dat lijkt het wellicht minder erg. Maar ze zijn er wel degelijk.

Door Tweakers user Kiswum, woensdag 21 augustus 2013 21:13

Getroffen door het overtreden van de wet en het in gevaar brengen van andere weggebruikers bedoel je? Met deze mensen heb ik echt heb medelijden. Als je je telefoon onjuist gebruikt en daardoor gestraft word middels een bekeuring, dan of het simpelweg je eigen schult.
Als je in de trein stapt zonder treinkaartje dan weet je dat je een boete riskeert voor zwartrijden, sinds h hart het goed, soms gaat het fout met een boete op zak.

Door Tweakers user Ingcharoth, woensdag 21 augustus 2013 22:56

Nee, ik bedoel getroffen door de crisis. Je trekt de verkeerde conclusie dat, omdat er veel bestuurders een boete van ¤220 riskeren, het dan wel mee zou vallen met de crisis. Dat kun je niet stellen op basis van slechts zo'n sumiere en subjectieve constatering.

Door Tweakers user sschalkwijk, woensdag 21 augustus 2013 23:29

Natuurlijk riskeer je een boete voor een onnozele verkeerswet. Het maakt namelijk voor de veiligheid in het verkeer helemaal niets uit of je nou met de telefoon in je hand belt of dat je handsfree belt. Je aandacht vestigen op een gesprek is wat de afleiding en als gevolg daarvan een slechtere rijstijl en vertraagd reactievermogen veroorzaakt. Hetzelfde geld voor een gesprek voeren met je bijrijder.

Het enige verschil is een of twee handen vrij hebben. En buiten kans op ijzel zie ik niet in waarom maar een hand vrij hebben een vergrote kans op ongelukken met zich meebrengt.

Wat je het beste kan doen in dit geval is je ergernis bewaren voor achter het stuur. Dan rij je zelf tenminste veiliger.

http://www.faqt.nl/recent/blije-mensen-zijn-gevaarlijk/

Door Tweakers user Kiswum, woensdag 21 augustus 2013 23:45

Ingcharoth schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:56:
Nee, ik bedoel getroffen door de crisis. Je trekt de verkeerde conclusie dat, omdat er veel bestuurders een boete van ¤220 riskeren, het dan wel mee zou vallen met de crisis. Dat kun je niet stellen op basis van slechts zo'n sumiere en subjectieve constatering.
Ok, gelukkig doel je daarop.
In dat geval vind ik nog steeds dat veel mensen veel geld weggooien door dit risico te nemen terwijl velen het geld wellicht wel beter kunnen gebruiken en eigenlijk moeten gebruiken. Als het in de staatskas verdwijnt weet ik niet waar het aan uit wordt gegeven. Wat dat betreft heb ik liever dat men het geld besteed in winkels, de winkelier is blij en de klant is blij. In de hoofd van deze mensen is het dan in ieder geval geen crisis, want dan zou je wel 2x na moeten denken bij het bewust overtreden van de wet. Ik zeg expres bewust, want iedereen want elke Nederlander weet gewoon dat het niet mag en dat je ervoor een boete kunt (/zou moeten) krijgen.

Door Tweakers user Ingcharoth, donderdag 22 augustus 2013 00:36

Klopt, maar dat die mensen blijkbaar (nog) geen last hebben van de crisis, wil nog niet zeggen dat er geen crisis is. Want veel gedupeerden (die door de crisis bv. hun baan zijn kwijtgeraakt, en door hun specialisme of leeftijd niet meer aan de bak komen) zie je niet (behalve bij hulpverleningsorganisaties) of laten niets merken.
Een bekend voorbeeld zijn de vakanties. Ieder jaar zie je weer beelden op tv van duizenden vakantiegangers (bv op Schiphol), waaruit vaak wordt afgeleid dat er dan blijkbaar geen wezenlijke crisis is. Maar de mensen die vanwege de crisis geen geld meer hebben voor vakantie zie je daar natuurlijk niet ;)

Door Tweakers user Katsunami, donderdag 22 augustus 2013 02:03

MAX3400 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:07:
Levensgevaarlijk en toch doen we het (allemaal).
Onwaar. Persoonlijk vind ik "altijd bereikbaar zijn" belachelijk. Als ik op straat ben, of zelfs in het OV, laat staan als ik op de fiets zit, dan neem ik vaak mijn mobiel niet eens op. Ik bel wel terug zodra ik binnen ben.

Dat panische gedrag van "Ik moet nu mijn mobiel opnemen anders valt mijn leven in puin!!1111oneone" vind ik niet meer dan hoogst onzinnig.

Door Tweakers user Ingcharoth, donderdag 22 augustus 2013 02:39

Ik ga nog een stapje verder. Ik neem m'n mobieltje meestal niet eens mee als ik (in m'n vrije tijd) de straat op ga. En als ik 'm wel meeneem staat-ie vaak nog uit ook, alleen heel soms als ik onverwacht iets wil weten of moet bellen, gaat-ie even aan. Al het andere kan best wachten tot ik thuis ben, dan heb ik meer tijd en het is nog relaxter bovendien. De meeste mensen kunnen waarschijnlijk best (grotendeels) zonder mobieltje, alleen weten ze dat niet of willen dat niet weten ;)

Door Tweakers user Amanoo, donderdag 22 augustus 2013 04:23

warhamstr schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:40:
Handsfree Whatsappen valt anders best tegen :Y)
Gewoon een neurale interface met een stekker in je kop :D

Overigens zijn bellende gebruikers niet de enigen die een gevaar op de weg kunnen zijn. Ik ken ze waar je niet alleen met de telefoon niet tegen moet praten terwijl ze in de auto zitten, maar ook niet als je religie naast zit. Je wordt dan zowaar zeeziek. Ook als je ze belt terwijl ze achter het stuur zitten word je zeeziek, zo hard slingeren ze.

[Reactie gewijzigd op donderdag 22 augustus 2013 04:23]


Door Tweakers user i-chat, donderdag 22 augustus 2013 08:05

ik ben nog steeds voor een algeheel verbod,

gezien het bijna altijd om toutchscreens gaat en 99% van alle mensen niet in staat is blind te werken op een aanraakgevoelig scherm zeg ik... verbieden die hap, en kijk eens hoeveel menen er niet meer op zitten te letten als je tegen ze praat (probeer het maar eens door een mop te vertellen aan een beginnend bestuurder, (wel graag in een auto met airbaggs),

het zal hier nu vast volstromen met ik bepaal zelf wel of ik bel of niet, en ow maar ik kan het al jaren en dat soort kut argumenten maar feit is wel, dat onoplettende bestuurders nog steeds een te grote debet zijn aan verkeers ongevallen met dodelijke afloop.

enige uitzondering zou nog kunnen zijn voor 100% spraakbediening, of (enkel het aannemen van) binnekomende gesprekken. (en dan liefst alleen voor mensen die langer dan x jaar of x km hebben gereden). maar zie dat maar eens bewijsbaar te maken... en als het niet bewijsbaar is, dan maar better safe than sorry.

Door Tweakers user __1337__, donderdag 22 augustus 2013 08:09

Katsunami schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 02:03:
[...]

Dat panische gedrag van "Ik moet nu mijn mobiel opnemen anders valt mijn leven in puin!!1111oneone" vind ik niet meer dan hoogst onzinnig.
Hilarische opmerking, maar je hebt absoluut gelijk _/-\o_

Helaas werkt het bij veel accountantskantoren (en vast ook wel andere bedrijven) ook zo, benut de uren die je in de auto zit nuttig door te bellen etc etc etc.......... dikke veter, mij niet gezien.

[Reactie gewijzigd op donderdag 22 augustus 2013 08:09]


Door Tweakers user JerX, donderdag 22 augustus 2013 08:11

Tis inderdaad irritant, vooral de mensen die aan het whatsappen zijn in de auto.. Ik heb die drang gelukkig niet, gewoon op 2G en je dataverbinding uit. Dan kan je ook geen berichten verwachtten, rijd heerlijk rustig naar huis!

Door Tweakers user P.E.T.E.R., donderdag 22 augustus 2013 08:36

Wat is de reden om de meegeleverde oortjes niet te gebruiken of om een BT carkit/headset vanaf 60 euro aan te schaffen.
Ik heb er eentje van Nokia van ¤10 ofzo. Gewoon de goedkoopste bij de lokale telefoonboer. Deze is dan wel alleen geschikt voor spraak. (muziek kan wel, maar klinkt wel heel slecht, en vereist een app om muiziek op het spraak-kanaal te krijgen.)

Door Tweakers user Precision, donderdag 22 augustus 2013 09:59

Ik doe zelf 60 000 km per jaar, ik zeg niet dat ik hiermee beter kan rijden dan iemand anders, maar ik merk wel dat ik veel sneller bepaalde patronen herken in het verkeer. Als ik bij iemand anders in de wagen zit, heb ik constant zoiets van dat zag je toch van ver aankomen. Met mobiel bellen heb ik niet zo'n last om slechter te rijden, het eerste wat bij mij wegvalt als ik mij moet concentreren is het praten. Mijn brein slaagt er goed in om te prioritiseren en dropt al het niet belangrijke. Het autorijden is mijn brein gewoon om te doen, als er iets gebeurd wat ongewoon is dan laat het alles vallen (praten, ...) om het te kunnen fixen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 22 augustus 2013 10:00]


Door Tweakers user wnoise1992, donderdag 22 augustus 2013 10:13

Welke crisis? Ik merk er echt vrij weinig van. Heb na anderhalf jaar werken al nieuwe auto kennen kopen, nu aan het sparen voor me eigen huisje.

Ja, we hebben het misschien moeilijker dan een 2 a 3 jaar terug. maar zolang mensen nog met de auto weg kunnen, 2x per jaar op vakantie kunnen, weekenden uit kunnen gaan, blijven roken.... nee, er is geen echte crisis aan de gang...

Door Tweakers user i-chat, donderdag 22 augustus 2013 11:04

Wnoise92 schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:13:
Welke crisis? Ik merk er echt vrij weinig van. Heb na anderhalf jaar werken al nieuwe auto kennen kopen, nu aan het sparen voor me eigen huisje.

Ja, we hebben het misschien moeilijker dan een 2 a 3 jaar terug. maar zolang mensen nog met de auto weg kunnen, 2x per jaar op vakantie kunnen, weekenden uit kunnen gaan, blijven roken.... nee, er is geen echte crisis aan de gang...
minder uren werken minder opdrachten minder geld, een bank die geen hypo wil verstrekken terwijl we het wel kunnen missen, en onze maandlasten zelfs 2euro per maand zouden dalen ten opzichte van huren... fuck dat jij nog 3keer per jaar op vakantie kunt wil niet zeggen dat heel nederland dat nog kan...

en een auto hebben we niet ... (gelukkig ook niet nodig)

Door Tweakers user Kiswum, donderdag 22 augustus 2013 11:33

I-chat, dat wat je aangeeft heeft niet zozeer met de crisis te maken, maar is er altijd al geweest. Vroeger kon je makkelijk een huis huren van 1000 euro en een huis kopen met bruto maandlasten van 900 euro was bijvoorbeeld niet mogelijk.

Dat je werkgever geen opdrachten meer binnen krijgt kan bij elk bedrijf gebeuren en dit wordt mede veroorzaakt door de huidige regering. Zij willen bezuinigen waardoor de consument minder te besteden heeft en alles wat ze hebben ook blijft oppotten, zodat het later wellicht gebruikt kan worden als er weer wordt bezuinigd. Hierdoor wordt er niets gekocht in de winkel, worden verbouwingen uitgesteld en dan heeft dat consequenties voor een hoop branches die hieraan gekoppeld zijn.

Daarnaast moeten veel mensen hun mindset ook wel aanpassen naar deze tijd, zowel consumenten als bedrijven. Geld op de bank houden hoef je nu niet meer te doen voor de rente, maar je kunt het beter investeren in iets wat meer oplevert (zoals een eigen woning, een verbouwing om je huis minder te laten verbruiken.)
Daarnaast vind ik het vreemd dat je de aller nieuwste mobieltjes ziet bij jan en alleman die meer dan 500 euro kosten, maar tegelijkertijd ook aangeven dat ze die 60euro abonnementskosten zo hoog vinden.

Dat er veel mensen weinig te besten hebben is op dit moment meer dan 5 jaar geleden, maar ik denk dat velen er wel uit komen met de juiste hulp om op dingen te besparen. Een uitgave, kan op de korte termijn ook een besparing worden (isolatie, zonne-energie, recentere/tuning v.d. ketel)

Zoveel mensen, zoveel meningen, ik ben blij dat er zo veelvuldig wordt gediscusieerd :)

Door Tweakers user sbmuc, donderdag 22 augustus 2013 11:51

Hann1BaL schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 14:00:
Maar even een stukje reflectie: Kunnen we die telefoon niet gewoon even een half uur/uur aan de kant gooien? Je kunt ook prima een uur later op een berichtje reageren, het is echt niet nodig om altijd bereikbaar te zijn en direct te reageren. Ik maak mij er zelf ook schuldig aan, maar we overdrijven met z'n allen. Over een paar uur terugbellen of een berichtje sturen doet echt geen pijn. Als je op vakantie gaat, kan het ineens ook.

Echt treurig dat we zo slaafs zijn aan de telefoon.
Ik merkte een aantal jaren geleden dat ik met elke tril / beweging dat ik mijn telefoon ging checken voor een sms/mailtje(er was nog geen whatsapp). Sindsdien staat mijn telefoon op stil en zonder tril functie. Als ik weet dat ik gebeld kan worden voor iets belangrijks(iemand in het ziekenhuis/sollicitatie oid) gaat het geluid aan. Anders lekker uit, werkt soms wat irritatie bij vriending / vrienden in het begin maar die weten ondertussen ook niet beter van mij ;)

Door Tweakers user Buggle, donderdag 22 augustus 2013 12:49

Zolang er geen kalveren verdronken zijn worden er geen putten gedempt. Liever wordt er voor het zoveelste jaar op rij weer bezuinigd op de mensen die dit uit moeten voeren: de politie.
De pakkans is zo belachelijk laag dat het niemand meer boeit. En iedereen gaat er vanuit dat het toch wel goed komt, en dat is over het algemeen ook zo omdat degene die wél kunnen rijden, en wél fatsoen in hun hol hebben, dit soort neanderthalers kan ontwijken. Het probleem is een beetje dat het allemaal prachtig is als iedereen het goed doet, maar je kunt er voordeel uithalen als enkeling om af te wijken van de mainstream. Prisoner's dilemma is dat, als ik het goed heb.

Ik telefoneer niet tijdens het rijden. Het interesseert me geen hol als iemand mij wil bereiken. Als ik in de auto zit kan ik niet praten. Punt. Dat is net zo logisch als je je riem aan doet zodat je niet door de voorruit tegen een boom klapt. Het is allemaal zo simpel. In 1980 hadden ze me onderweg helemaal niet eens kúnnen bereiken, omdat er toen nog geen mobieltjes bestonden. Als ik een dringend telefoontje verwacht zoek ik ergens een plaats om te stoppen zodat ik terug kan bellen. Anders: pech gehad.

Door Tweakers user NoUseWhatsoever, donderdag 22 augustus 2013 13:31

Ik heb bluetooth ingebouwd in de auto en een DualSim telefoon zodat ik zowel werk-, als privé telefoontjes kan ontvangen en plegen. Ik bel echter zelf zelden in de auto en als ik telefoon krijg, hou ik het meestal kort. Ik merk inderdaad namelijk dat ik hetzelfde gedrag vertoon als niet handsfree bellen (langzamer rijden en gewoon wat minder aandacht bij het verkeer). Daarom neem ik vaak in de bebouwde kom nog geeneens op, want dan ben ik of net weg en kan ik op de snelweg terugbellen, of bijna thuis en kan ik wanneer ik thuis ben wel even terugbellen.

Door Tweakers user rambann, donderdag 22 augustus 2013 17:04

De mensen zijn dagelijks te herkennen in het verkeer en ondanks dat ik een carkit heb, merk ik ook dat ik de concentratie niet heb bij het autorijden tijdens een gesprek. Ik probeer het daarom ook kort te houden, maar dat is geen excuus vind ik.
Ik merk ook dat een leuk gesprek met je passagier of prutsen met de radio / navigatie net zo afleidend is.
Ik maak genoeg kilometers per jaar en wordt door passagiers niet gezien als een slechte of asociale bestuurder, maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat ik de rem iets harder moet intrappen omdat de verkeersituatie afwijkt van wat je normaal gewent bent (want ik was op zoek naar dat leuke nummertje van de CD).
Er moeten genoeg mensen zijn die dit herkennen.
Ik ben ook wel voor een algeheel verbod, maar dit handhaven is een andere kwestie.
Grappig feitje: in de eerste jaren van de 21ste eeuw werden auto’s uitgerust met onboard navigatiesystemen. Het was vaak zo, dat bediening geblokt werd als je reed. Je moest stil staan om een wijziging aan te brengen. Maar dit idee werd niet meer toegepast, omdat het irritant was :-p.
Ik betreur ook het moment dat de Google Glasses aanslaan en je autobestuurders of fietsers massaal met deze brilletjes rondrijden. Ik hoop persoonlijk dat ze ook in NL gauw verboden worden in het verkeer (in ieder geval motorvoertuigen bestuurders en fietsers).
Enige manier om de verkeersveiligheid te vergroten is door simpelweg de menselijke factor weg te halen. Dus autonome voertuigen die mensen van a naar b brengt. Kan iedereen lekker doen wat ze willen doen in de auto.

Door Tweakers user RobbyTown, donderdag 22 augustus 2013 17:20

Men zou veel meer boete, voor dat bellen, moeten innen. Dan tikken de inkomsten goed aan, dan kan heel Nederland genieten van een belasting verlaging :).

Want als iedereen aan de regels zou houden dan had de staat geen inkomsten op boetes, kosten ons voor iedereen meer belasting :).

Door Tweakers user wnoise1992, vrijdag 23 augustus 2013 11:12

i-chat schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:04:
[...]
minder uren werken minder opdrachten minder geld, een bank die geen hypo wil verstrekken terwijl we het wel kunnen missen, en onze maandlasten zelfs 2euro per maand zouden dalen ten opzichte van huren... fuck dat jij nog 3keer per jaar op vakantie kunt wil niet zeggen dat heel nederland dat nog kan...

en een auto hebben we niet ... (gelukkig ook niet nodig)
Ik zei er toch bij: Ik merk er weinig van?

Door Tweakers user PcDealer, zaterdag 31 augustus 2013 10:24

IK heb dat een paar jaar geleden ook bedacht: "hoezo crisis?" Hard optrekken tot aan het volgende verkeerslicht, op het laatste moment remmen terwijl het allang rood is en dus kon laten uitrollen, continu te hard rijden. Nee, er waren zoveel klachten over de brandstofprijs (die nu volgens mij op het niveau ligt van voor de btw-verhoging), maar weingen passen zich daaraan aan. Nee, er is geen crisis.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: